Wednesday 5 July 2017

Pengurusan Stress Belajar Forex


Kiwi Masih Berpotensi Bearish NZDUSD masih berada di bawah tekanan. Harga bergerak mendekati área de resistência yang berada di kisaran 0.78835-0.79404. Perhatikan area resistance tersebut untuk mencari konfirmasi sinyal jual dengan target di kisaran 0.78482-0.77912. Di sisi lain perhatikan bahwa MA 20 telah memotong MA 50 ke atas. Maka waspadalah jika kondisi ini diikuti oleh penembusan ke atas resistência 0.79404 karena hal tersebut akan mengubah bies intraday menjadi bullish dan berpotensi akan mengangkat Kiwi hingga kisaran 0.79757-0.80327. Grafik Pergerakkan NZDUSD TF 1 Jam Preferensi: BEARISH, resistência à área perhatikan 0.78835-0.79404 Suporte: 0.78482, 0.77912, 0.77446 Resistência: 0.78835, 0.79404, 0.80327 USDJPY Masih Bergerak di Nível Tinggi USDJPY masih berada dalam bies bullish meskipun masih tertahan di level tinggi. Sebagai strategi hari ini, kita bisa mencoba untuk mencari konfirmasi sinial bullish di área apoio yang berada di kisaran 107.863-107.567. Potensi rebound-nya kemudian adalah hingga kisaran 108.047-108.343. Sebaliknya, bias intraday akan kembali berubah menjadi bearish jika support 107.567 tembus, dengan kemungkinan pergerakan hingga kisaran 107.383-107.087. Berhati-hatilah. Grafik Pergerakkan USDJPY TF 1 Jam Preferensi: BULLISH, perhatikan area support di 107.863-107.567 Suporte: 107.863, 107.567, 107.087 Resistência: 108.343, 108.639, 108.971 USDCHF Terkoreksi, Hati-Hati Tembus Suporte USDCHF terkoreksi hari ini ke área suporte yang berada di kisaran 0.95043, namun bias intraday masih bullish selama support tersebut bertahan. Maka kita bisa mencari konfirmasi sinial bullish sebelum suppor tersebut tembus, dengan target hingga kisaran 0.95375-0.95581. Meskipun demikian, sebaiknya tunggulah konfirmasi tembusnya resistance 0.95248 sebelum mengambil posisi beli. Harap berhati-hati jika terjadi penembusan ke bawah 0.95043 karena hal itu akan mengubah viés intraday menjadi bearish dan kemungkinan besar akan kembali menekan USDCHF hingga kisaran 0.94916-0.94710. Grafik Pergerakkan USDCHF TF 1 Jam Preferensi: BULLISH, perhatikan area 0.95248-0.95043 Suporte: 0.95043, 0.94916, 0.94710 Resistência: 0.95248, 0.95375, 0.95581 Uji Resistance, Akankan Euro Kembali Melemah EURUSD Memasuki área Fibonacci yang berada di kisaran 1.26905. Untuk hari ini, kita bisa mencoba mencari konfirmasi sinyal jual di area resistance tersebut, dengan sasaran hingga kisaran 1.26423-1.26125. Namun demikian, untuk membuka posisi jual sebaiknya kita menunggu konfirmasi tembusnya harga ke bawah 1.26607. Namun perhatikan bahwa harga telah bergerak di atas MA 20 dan MA 50 di chart 1 geléia, sehingga waspadalah jika resistance 1.26905 tembus. Jika itu terjadi maka bias intraday akan berubah menjadi bullish dan berpotensi akan kembali mengangkat euro hingga kisaran 1.27089-1.27387. Grafik Pergerakkan EURUSD TF 1 Jam Preferensi: BEARISH, resistência perhatikan 1.26905 Suporte: 1.26607, 1.26423, 1.26125 Resistência: 1.26905, 1.27089, 1.27387 GBPUSD Merangkak Naik, Tertahan Resistência GBPUSD sudah tidak lagi bergerak dalam bearish dalam view intraday. Harga terlihat bergerak di area resistance, eang berada di kisaran 1.60975 dan berpotensi akan berlanjut ke kisaran 1.61296. Mengingat estocástico de CCI berada dalam kondisi overbought, ada baiknya untuk mewaspadai kemungkinan koreksi ke área de apoio yang berada di 1.60615. A área de Perhatikan apoia tersebut untuk mencari konfirmasi sinyal beli dengan potensi rebound ke área de resistência di atas, yaitu kisaran 1.60975-1.61296. Waspadalah seandainya terjadi penembusan ke bawah 1.60615 karena hal tersebut akan mengubah parcialidade intraday menjadi bearish dan kemungkinan besar akan kembali menekan Sterling hingga kisaran 1.60255-1.59934. Grafik Pergerakkan GBPUSD TF 1 Jam Preferensi: Berpotensi BULLISH. Perhatikan area support di 1.60615. Suporte: 1.60615, 1.60255, 1.59934 Resistência: 1.60975, 1.61296 AUDUSD Kembali Netral Meskipun harga kembali bergerak naik namun Aussie kembali bergerak dalam bias netral jika kita melihat pergerakan secara umum. Harga berada di area resistance 0.88315, yang jika tembus barulah akan mengubah bies menjadi bullish dengan target hingga kisaran 0.88584-0.88885. Sebaliknya, koreksi kemungkinan akan terjadi jika harga tembus ke bawah 0.87930, dengan sasaran hingga kisaran 0.87478-0.87176. Harap berhati-hati mengingat polariza-se intraday netral. Grafik Pergerakkan AUDUSD TF 1 Jam Support: 0.87930, 0.87478, 0.87176 Resistência: 0.88315, 0.88584, 0.88885 Informação diáconos sebenarnya bisa menambah beberapa juta rupiah di daftar asset Anda. Belum tau caranya Yup. Salah satunya lewat trading forex. Belajar di sini aja. 100 gratis. Udah ahli tapi tidak berani trading besar-besaran karena pakai corretor luar negri Kalau corretor lokal, komisi nya besar banget Coba dulu di demo conta dengan KOMISI TERMURAH Coba rekomendasi demo accountnya disini ya: 1. Berasal dari perkataan yang quotEustressquot yang membawa maksud. (A) Boleh menyesuaikan diri (b) Stress yang membina 2. Ia juga berasal daripada perkataan quotDistressquot yang bermaksud: (a) Tidak boleh menyesuaikan diri (b) Boleh merosakkan diri Oleh itu, Stress ialah situasi yang menganggu atau membina kehidupan seharian Stress adalah Perkara yang sering berlaku kepada manusia yang normal. Oleh yang demikian untuk mental yang sihat maka kita perlu mengetahui kaedah atau cara-cara untuk mengurus stress dengan berkesan. Oleh yang demikian untuk mengurus stress dinyatakan di sini beberapa perkara yang boleh diaplikasikan oleh pelajar. Stress perlu diurus dengan baik. Jika ia tidak diurus diragui kita akan mengalami perkara-perkara yang tidak baik. Secara umumnya antara perkara-perkara yang perlu diketahui adalah seperti berikut: Riadah merupakan satu keperluan di dalam hidup manusia. Dengan bersukan badan menjadi sihat. Fizikal menjadi lebih mantap, pernafasan menjadi lebih baik. Apabila kita beriadah kita menjadi lebih segar dan tenteram. Apabila kita beriadah bersama rakan-rakan kita selalunya merasa gembira dan hubungan sesama kawan-kawan dapat megurangkan stress. (B) Ganjaran Diri Penghargaan diri perlu dilakukan oleh pelajar-pelajar. Kita berikan dalam bentuk kata-kata intrapessoal. Setiap tindakan yang baik yang kita lakukan, kita sendiri yang memberikan penghargaan tersebut. Ganjaran diri ini dilakukan dengan menyatakan bahawa kita juga mempunyai bakat dan potensi yang cemerlang, kerana itulah kita berhak cemerlang. Sehubungan itu i dapat mengurangkan stress dalam diri. (C) Percakapan diri yang membina Percakapan diri membawa maksud kita bercakap di dalam diri iaitu menggunakan komunikasi intrapersonal. Kita boleh melakukannya. Tentu ada rahsia disebalik kejayaan tersebut. Dengan kemahiran pendidikan serta pengetahuan yang ada pada kita, kita dapat melakukan sebagaimana orang yang telah berjaya dapat melakukannya. Jika ini dilaksanakan kita sudah ada jalan keluar dari kongkongan stress. Ini mengelakkkan kita daripada hanya mempunyai impian tanpa ada apa-apa tindakan atau daya juang. Percakapan diri boleh membantu diri kita. (D) Kerja kemasyarakatan dan kebajikan Manusia adalah insan sosial. Manusia saling berhubung dengan insan yang lain. Kerja-kerja kemasyarakatan dan berbentuk kebajikan perlu dilaksanakan untuk mengurus stress. Jika sekarang kita lihat badan-badan bukan kerajaan yang berperanan membina kumpulan masyarakat yang bahagia. Bagi pelajar aktiviti badan beruniform adalah satu kaedah terbaik mengurus stress. Kita juga boleh melakukan aktiviti-aktiviti amal sama ada di dalam kawasan sekolah atau luar sekolah. Sumbangan kepada sekolah misalnya dapat membawa implikasi yang besar dalam hidup pelajar. Bagi individu yang merasakan bahawa mereka tidak cenderung untuk memasuki badan-badan beruniform dan kecemerlangan mereka adalah dengan puisi, sajak, cerpen dan sebagainya. Maka kaedah yang terbaik untuk mengurus stress ialah dengan melaksanakan aktiviti penulisan. Luahkan segala apa yang terbuku dalam perasaan kepada bentuk penulisan. Luahkan perasaan yang terpendam dalam bentuk yang lebih kreatif dan dinamik. Kaedah penulisan ini sememangnya membawa erti yang besar iaitu membina bakat dan potensi kita. Dengan itu kita dapat mengurus stress dalam corak yang lebih baik. Jenaka adalah perkara yang lumrah dalam masyarakat kita. Manusia sering berjenaka. Rasulullah s. a.w selalu berjenaka dengan isteri-isterinya. Ini adalah fitrah manusia yang suka kepada jenaka dengan baik dan mengikut lunas-lunas agama, budaya dan nilai masyarakat. Jenaka ini adalah bertujuan untuk menghilangkan masalah yang mana masalah itu merupakan rentetan dari stress yang timbul. (G) Ketenangan (Bebaskan Diri) Setiap pelajar perlukan ketenangan dalam hal-hal tertentu. Ketenangan perlu dicari. Kaedah yang dimaksudkan ini ialah apabila kita berada dalam keadaan estresse, maka carilah tempat yang jauh dari kebisingan dan orang ramai dan di tempat itu melaunglah sekuat hati dan sepuas-puasnya tentang apa-apa yang mahu dilaungkan sebagi contoh Ah. . Namun begitu laungan tersebut jangan hingga melanggar batas-batas agama dan norma masyarakat. Laungan ini sebenarnya dapat membebaskan ketegangan yang terkumpul di dalam diri. (H) Meninjau orang yang kurang bernasib baik Keinginan manusia yang tinggi seperti yang disebutkan di dalam penyebab stress sering berlaku. Antara keinginan yang tinggi ini ialah seperti untuk lebih daripada orang lain. Oleh itu dalam keadaan-keadaan tertentu adalah lebih baik kita merenung sejenak dan meninjau golongan yang lebih fakir dan susah daripada kita. Penelitian dan pemerhatian seumpama ini sekurang-kurangnya dapat menyedarkan kita bahawa kita sebenarnya lebih bernasib baik dan lebih beruntung daripada mereka tersebut. Hal ini juga dapat memberikan ketenangan tentang pentingnya bersyukur. Secara keseluruhannya pemahaman tentang stress yang sering mendatangi kita adalah penting. Apabila kita faham tentang faktor-faktor yang menyebabkan estresse dan bagaimana pula untuk mengurus estresse, ia dapat memberikan kita celik akal bagaimana kedudukan kita sebagai pelajar. Jika kita berada dalam keadaan stress, apabila menghadapi peperiksaan, maka laksanakanlah cara-cara mengurus stress dengan baik. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRESS (a) Perwatakan Jika dilihat seperti contoh yang diberikan de awal tadi, perwatakan manusia ini berbeza-beza. Oleh kerana itu adalah anugerah Allah yang tidak ternilai. Manusia adalah unik, iaitu jika dilihat kadang-kadang kita meminati mata pelajaran Bahasa Melayu dan tidak meminati mata pelajaran matematik. Ada pula manusia yang meminati mata pelajaran Geografi tapi bukan Bahasa Melayu dan sebagainya lagi. Ini yang dikatakan bahawa manuscrito mempunyai pelbagai kecenderungan, pelbagai minat dan nilai dan seumpamanya lagi. Ada manusia begitu cepat mengalami stress dan ada pula manusia yang lambat mengalaminya. Oleh itu sebagai manuscrito kita perlu kenal di mana kedudukan atau tahap kedudukan stress yang ada pada diri kita. (B) Kendiri yang terlalu ideal Manusia mempunyai cita-cita do impian yang tersendiri. Impian atau cita-cita ini selalunya akan menjadi kenyataan apabila manuscrito berusaha untuk mencapai impian tersebut. Yang menjadi masalahnya ialah apabila manuscrito bertingkah laku yang langsung tidak mengejar impian tersebut. Tegasnya di sini ialah apabila kendiri ideal terlalu tinggi tetapi dari segi kendiri sebenarnya (tingkah lakunya) tidak memaparkan usaha ke arah pencapaian tersebut. Sebagai contoh kita melihat pencapaian pelajaran rakan kita, atau orang yang telah berjaya, tetapi kita sedikitpun tidak berusaha ke arah itu, malah kita masih bertabiat lama seperti meniru kawan, membuang masa dan sebagainya. Oleh itu adalah tidak tepat kiranya kita tidak menyeimbangkan antara usaha dan cita-cita. (C) Kognitif Kognitif adalah pemikiran yang wujud dalam diri manusia. Manusia mengalami ketegangan disebabkan kognitif atau banyak berfikir perkara-perkara yang negatif. Manusia kadang-kadang merasakan dirinya lemah, tidak mempunyai bakat dan potensi. Ini disebutkan sebagai faktor kognitif yang begitu menekan. Manusia-manuscrito ini mudah dihinggapi stress kerana berfikiran lemah. Justeru itu kita tidak dapat menimbangkan antara rasional dan tidak rasional. Stress mudah datang pada manusia ini. Oleh yang demikian kita perlu memberikan perhatian dari sudut itu. (F) Tidak selaras personaliti Stress hadir apabila manuscrito tidak mempunyai keselarasan antara personaliti diri dan minat dalam kerjaya. Sebagai contoh manuscrito yang mempunyai minat di bidang sosial iaitu menjadi guru dan sebagainya tetapi bekerja sebagai Jurutera. Ini menunjukkan tiada keselarasan antara minat dan personaliti yang ada. Perkara ini sering berlaku kepada kita lantaran kita tidak mengenal pastinya sungguh-sungguh. (D) Kelemahan dalam komunikasi dan berbahasa Stress juga terjadi kepada manusia yang mempunyai masalah berkomunikasi dan berbahasa. Kegagalan berkomunikasi menyebabkan seseorang sukar untuk berinteraksi dengan seseorang yang lain. Dengan itu segala maklumat yang ingin disampaikan tidak diterima oley pendengar dengan berkesan. Ini akan menimbulkan masalah dan sekiranya ia tidak dapat diatasi, stress pasti akan berlaku. (E) Keperluan dan kemahuan - Status - Kuasa - Kasih Sayang - Prestasi - Kesihatan - Keselamatan diri FAKTOR LUARAN (a) Sosial da tempat kerja Selalunya manuscrito da manha. Manusia juga bekerja dan di tempat kerja sudah pasti manuscrito berkomunikasi dengan orang lain. Justeru hubungan sentiasa berlaku. Dalam hubungan ini selalunya berlakulah komunikasi yang mencetuskan masalah. Lumrah hidup di dunia masalah tidak boleh lari. Sebenarnya masalah yang datang boleh mematangkan manusia. Jika kita lari dari masalah maka kita lari e proses membina kematangan diri. Manusia yang berani menghadapi masalah ialah manusia yang berani menghadapi kenyataan. Apabila hubungan negatif berlaku dengan orang lain. Ini juga boleh menjadi penyumbangkepada stress. Maka hadapilah masalah ini dengan penuh kerjasama. (B) Hubungan dengan keluarga Ramai orang mengalami stress kerana hubungan antara suami-isteri, ibu-anak, ibu bapa-anak-anak yang tidak baik. Kekalutan yang berlaku di dalam hubungan kekeluargaan boleh mencetuskan hasil yang tidak baik. Misalnya ibu tidak lagi memberi penghargaan kepada anak-anak. Anak-anak tidak lagi menghormati ibu dan ayah sebagaimana sewajarnya dihormati. Komunikasi dua hala sudah terkubur dan inilah bibit-bibit yang mencetuskan kehancuran institusi keluarga dan seterusnya menyebabkan stress berlaku. Justeru itu perkara ini perlu diberi perhatian. Maka kita perlu mencorakkan satu hubungan yang penuh empati dan memahami antara satu sama lain. Hubungan ini dijalinkan berdasarkan kepada kasih sayang, hormat menghormati dan menghargai individu lain. (C) Persekitaran - Cuaca - Bising - Sibuk - Kawalan tempat belajar

No comments:

Post a Comment